Jak poprawić jakość powietrza?

Napisany przez w
Jak poprawić jakość powietrza?

Dotychczasowe badania naukowców i lekarzy potwierdzają, że zanieczyszczenie powietrza ma ogromny wpływ na problemy rozwojowe i jest przyczyną różnego rodzaju chorób, nie tylko układu oddechowego, ale także odpornościowego, krwionośnego, a nawet nerwowego.

Zła jakość powietrza ma szczególnie szkodliwy wpływ na dzieci, u których bariery ochronne nie są w pełni dojrzałe, a krótkie i wąskie drogi oddechowe są bardziej podatne na podrażnienia i zapalenia. W przeciwieństwie do dorosłych to dzieci cały czas rosną, szybciej oddychają i żyją bliżej ziemi, gdzie najbardziej gromadzą się zanieczyszczenia.

„Pierwszym skutkiem zanieczyszczenia powietrza, jakie obserwuje się u dzieci, jest wzrost zachorowań na alergie i astmę” – mówi pediatra dr Wojciech Feleszko, wspierający kampanię edukacyjną Ministerstwa Środowiska „TworzyMY atmosferę”.

Uczucie duszności czyli brak tchu, przyspieszony oddech i rytm serca jest istotnym problemem już u niemowląt, które powoduje przede wszystkim trudności w karmieniu i niespokojny sen, a u starszych dzieci dodatkowo zaburzenia w mówieniu.

Głównymi sprawcami zanieczyszczenia powietrza w obszarach zabudowanych to samochody, ciężarówki i autobusy, emitujące szkodliwe stężenia gazów takich jak dwutlenek azotu, ale także przemysł i branża ciepłownicza wydzielająca do atmosfery przede wszystkim toksyczne związki organiczne, metale ciężkie i niebezpieczne pyłki PM10 i PM2,5.

Szukając rozwiązań na problem związany z zanieczyszczeniem powietrza warto spojrzeć na niego z perspektywy dziecka.  Wbrew pozorom, to właśnie dzieci mogą w znaczny sposób poprawić jakość powietrza w którym żyją. Jak to możliwe?

Grupa Open Lab z Newcastle University przeprowadziła badania z których wynika, że dzieci mają niesamowite możliwości i umiejętności.

Badania polegały na zapoznaniu dzieci z możliwościami technologicznymi i urządzeniami rejestrującymi poziom zanieczyszczeń w powietrzu. Podczas terenowych lekcji pilotażowych, dzieci mogły w sposób interaktywny uczestniczyć w badaniach, poprzez naciskanie jednego przycisku w urządzeniu, generując w ten sposób wyniki. Dodatkowo poproszono dzieci, aby zastanowiły się co może spowodować zanieczyszczenie powietrza na ulicy, korzystając ze swoich zmysłów takich jak wzrok, węch czy słuch.

Okazało się, że dzieciom jest trudno zinterpretować dane dotyczące jakości powietrza zarejestrowane w urządzeniu, aczkolwiek mają niesamowitą łatwość wytłumaczyć szczyty na wykresach poprzez obserwację otoczenia.

Z badań wynika, że dzieci mają ogromną wyobraźnię i zdolność łączenia przyczyn ze skutkiem i przewidują co może się zdarzyć. Dodatkowo poprzez tego typu zajęcia wiele się mogą dowiedzieć i wykorzystać to w przyszłości.  

Kiedy spytano dzieci co by zrobiły, gdyby miały wpływ na poprawę jakości powietrza w mieście zgłosiły wiele ciekawych propozycji, na przykład wprowadzenie samochodów napędzanych energią słoneczną, wybudowanie osobnych mostów dla ludzi i pojazdów czy wykonanie podziemnych tuneli.

Wiele sposobów na zwalczanie zanieczyszczeń można wdrożyć już teraz na przykład poprzez zastąpienie pojazdów spalinowych elektrycznymi, czy filtrując powietrze za pomocą oczyszczaczy powietrza i mobilizując mieszkańców do chodzenia i jazdy na rowerze.

Szkoły są idealnym miejscem, aby zachęcać dzieci do bycia aktywistami ekologicznymi. To w nich dzieci uczą się o przyszłości i o tym jak mogą ją kształtować. Powinno się im pokazywać co mogą i co powinny robić aby ich miasta były mniej zanieczyszczone.

Z pewnością dzieci często dzielą się swoimi szkolnymi wrażeniami z rodzicami i dzięki temu przenoszą swoja wiedzę właśnie na swoich opiekunów, sugerując na przykład podczas jazdy samochodem, aby w godzinach szczytu jechać na biegu jałowym i informując, że zanieczyszczenia powietrza biorą się również z oparów lokalnych fabryk.

Nie bez powodu mówi się, że dzieci to nasza przyszłość, dlatego nauka dzieci, co mogą zrobić, aby poprawić swoje środowisko, niewątpliwie zaowocuje w przyszłości. W związku z powyższym edukację i rozwój dzieci w zakresie ochrony lokalnego środowiska należy traktować priorytetowo.

Dzięki szkolnym przedstawieniom na temat klimatu i zdrowego powietrza, przy udziale zaproszonych gości, dzieci mogą wyrazić swój sprzeciw wobec krytycznego zatruwania powietrza, angażując w ten sposób polityków do podjęcia radykalnych działań.

Niestety często przez urbanistów czy polityków, a nawet rodziców, kreatywność i wyobraźnia dzieci nie jest traktowana poważnie. Szkoda, bo teraz bardziej niż kiedykolwiek potrzebne są oryginalne pomysły, aby poprawić jakość otaczającego powietrza, a jak się okazuje, na podstawie badań Grupy Open Lab z Newcastle University, takie właśnie można usłyszeć od dzieci.