Miasto bez samochodu, czyli jak walczyć z rosnącą liczbą aut?
Nie od dziś wiadomo, że jedną z głównych przyczyn smogu są spaliny samochodowe. Duże miasta walczą z liczbą aut, niemniej jednak jak pokazuje doświadczenie, liczba zarejestrowanych samochodów rośnie drastycznie z roku na rok. Jak spaliny samochodowe wpływają na zdrowie? Jak duże miasta walczą z rosnącą liczbą aut?
Spaliny samochodowe – jedna z głównych przyczyn zanieczyszczeń
Poważnym źródłem zanieczyszczeń powietrza w dużych miastach jest transport, czyli spaliny samochodowe. Co istotne, jak wynika z badań GUS w polskich miastach jest obecnie więcej aut niż w wielu miastach Europy Zachodniej – niestety często są to pojazdy stare i emitujące bardzo duże ilości zanieczyszczeń.
Najbardziej uciążliwe są samochody z silnikiem diesla i to one odpowiadają za znaczną część całkowitej emisji pyłu zawieszonego. Pamiętajmy jednak, że oprócz tego, co wydostaje się z rur wydechowych, innym źródłem zanieczyszczeń jest pył pochodzący ze startych opon i klocków hamulcowych. Problem również stanowi ruch tranzytowy.
Sensownym rozwiązaniem wydaje się w tym przypadku mycie ulic, aby zmniejszyć ilość zanieczyszczeń w powietrzu, ale zimą jest to rozwiązanie nierealne do wykonania.
Warszawa, miasto samochodów
W Warszawie, co trzeci mieszkaniec ma samochód. Zarejestrowanych jest tam 1 262 399 pojazdów, co oznacza, że jest ich 728 na każdy tysiąc mieszkańców. W Krakowie z kolei zarejestrowanych jest 482 747 … Jak sytuacja wygląda w porównaniu do liczby mieszkańców na km2?
Dane dotyczące zarejestrowanych pojazdów wskazują jednoznacznie, że w Warszawie jest prawie dwa razy więcej pojazdów na km2 niż w Krakowie, Wrocławie i … Berlinie.
Mniej aut w miastach, czyli jak urzędnicy walczą z rosnącą liczbą samochodów?
Z ograniczeniem ruchu aut walczą już praktycznie wszystkie większe miasta na świecie. Hasło „Miasto bez samochodu” jest nowym społecznym trendem, który jest kształtowany przez urzędników i burmistrzów. W nurt ten włączył się nawet Pekin, w którym obecnie występuje największy smog, właśnie z niskiej emisji. Skutkiem tego, było zamknięcie aż 23 głównych ulic dla przyjezdnych, co spowodowało ograniczenie wjazdu tylko dla mieszkańców. Takie rozgraniczenie „lokalsi” / „ przyjezdni” funkcjonuje w wielu dużych miastach. Obecnie w Pekinie kierowca z obcą rejestracją może wjechać do stolicy tylko 12 razy na okres nie dłuższy niż tydzień – łącznie ok. 84 dni w roku. Dodatkowo Ci, którzy zrezygnują z samochodu nawet w tych dniach „dyspensy” mogą liczyć na drobne dofinansowanie. W ostatnich latach liczba osób dojeżdżających do Pekinu wzrosła aż 10 – krotnie! Spowodowało to wzrost liczby samochodów o około 700 tysięcy. Tylko od początku dekady w mieście tym obowiązuje system losowania numerów rejestracyjnych, które dają prawo do jazdy w określone dni tygodnia, parzyste lub nieparzyste.
W wielu dużych miastach obowiązują także opłaty za wjazd do centrum. Tak zwana opłata kongestyjna niedługo obowiązywać będzie w Nowym Jorku, który jest kolejnym po Londynie, Sztokholmie i Mediolanie miastem szykującym się do wprowadzenia nowego podatku. Częściowe opłaty za wjazd tutaj funkcjonują jednak nie od dziś. Pobierane są np. za przejazd przez most w czasie godzin szczytu – czyli około 12,5 $ za wjazd i wyjazd.
W Polsce w większości dużych miast wprowadzono opłaty parkingowe, które różnią się wysokością stawki, w zależności od odległości od centrum. Strefa płatnego parkowania nieustannie się jednak rozszerza. Najczęściej obowiązuje ona od poniedziałku do soboty. W samym tylko Krakowie od 15 grudnia obowiązywać będą nowe strefy. Wejdą też w życie nowe stawki we wszystkich podstrefach i wynosić będą odpowiednio:
- w podstrefach A – 6 zł za pierwszą i każdą kolejną godzinę parkowania
- w podstrefach B – 5 zł za pierwszą i każdą kolejną godzinę parkowania
- w podstrefach C – 4 zł za pierwszą i każdą kolejną godzinę parkowania
Innym, często praktykowanym rozwiązaniem w walce z rosnącą liczbą samochodów jest darmowa komunikacja miejska. Wystarczy pokazać dowód rejestracyjny swojego samochodu, by móc bez ograniczeń korzystać z darmowych autobusów i tramwajów. Tegoroczne hasło Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, który trwał od 16 do 22 września br., brzmiało „Przesiadaj się i jedź”. Podobnych akcji jest coraz więcej i częściej.
Jak dbać o jakość powietrza w samochodzie?
Jeżeli już musimy poruszać się samochodem, warto regularnie wymieniać filtry w samochodzie. Filtr przeciwpyłkowy i filtr kabinowy, które oczyszczają powietrze, które dostaje się do wnętrza pojazdu. Jakie są rodzaje filtrów kabinowych?
- Standardowy filtr dla alergików,
- Filtr węglowy zawierające warstwę węgla aktywnego,
- Filtr węglowy z polifenolem z dodatkową warstwą związków organicznych.
A Wy Pamiętacie o regularnej wymianie filtra w samochodzie i czy wzięliście udział w akcji ”Przesiadaj się i jedź”? My popieramy.