Najciekawsze szlaki rowerowe w Polsce, czyli dlaczego warto iść na rower?

Napisany przez w
Najciekawsze szlaki rowerowe w Polsce, czyli dlaczego warto iść na rower?

Zainspirowani niedawno opublikowanym artykułem, że Anglia powołuje agencję ds. wspierania pieszych i rowerzystów, postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się najciekawszym polskim szlakom rowerowym oraz ścieżką rowerowym największych Polskich miast. Zapraszamy do lektury nie tylko miłośników jednośladów.

Anglia wspiera rowerzystów

Wielka Brytania od dłuższego czasu wspiera rowerzystów. Obecnie powołuje rządową agencję Active Travel Engand, której zadaniem głównym jest zadbanie o infrastrukturę rowerową i pieszą, a także promocja aktywnych form przemieszczania się. To jednak nie wszystko, nie tak dawno głośno było o bonie na rower – 50+ (ok. 250 zł).

Jeżeli w Polsce wprowadzono by takie rozwiązanie i zrezygnowalibyśmy całkowicie z samochodu popatrzcie ile moglibyśmy zaoszczędzić.

 

Rower

Samochód osobowy

Dofinansowanie rocznie:

3000 zł

0 zł

Koszty:

 

 

Przegląd

0 zł

– 160 zł (w przypadku samochodów na gaz)

Wymiana okresowa płynów

0 zł

– 100 zł

Wymiana opon

– 100 zł (przy założeniu, że z roweru korzystamy zimą)

– 100 zł

Naprawy

-100 zł

– 500 zł (wersja optymistyczna)

Paliwo

0 zł

– 3000 zł (przy założeniu, że miesięcznie wydajemy na paliwo 250 zł)

Podsumowanie

+ 2800 zł

– 3860 zł

 

Przerzucając się z samochodu na rower, przy dofinansowaniu Państwa moglibyśmy zyskać rocznie 6600 zł., czy to mało – na tygodniowe wakacje za granicą wystarczy.

Przy założeniu, że jeździlibyśmy rowerem i komunikacją miejską i miesięcznie na komunikację miejską wydawalibyśmy 120 zł, nasz zysk pomniejszyłby się wyłącznie o 1440 zł. Czy to mało, a ile korzyści dla zdrowia i środowiska.

Najciekawsze szlaki rowerowe w Polsce

National Geographic przygotował zestawienie 8 najciekawszych szlakówi) rowerowych w Polsce. Skusicie się na któryś?

Spotkanie z żubrem, Białowieski Park Narodowy

Odległość: 22 km
Czas: 1 dzień
Stopień trudności: bardzo łatwy

Pustynnym szlakiem, Pustynia Błędowską

Odległość: 26 km
Czas: 1 dzień
Stopień trudności: łatwy

Na mazowieckim szlaku

Odległość: 83 km
Czas: 1–2 dni
Stopień trudności: średni

Rowerem po Dolinie Bugu

Odległość: 90 km
Czas: 1–2 dni
Stopień trudności: średni

Kraina 100 jezior, Wielkopolska

Odległość: 99 km
Czas: 2 dni
Stopień trudności: średni

Nadmorski szlak, Hel-Ustka

Odległość: 170 km
Czas: 2 dni
Stopień trudności: średni

Z niemieckim akcentem

Odległość: 339 km
Czas: 5 dni
Stopień trudności: średni

Śladami cerkwi (Beskid Niski)

Odległość: 83 km
Czas: 2 dni
Stopień trudności: bardzo trudny

Infrastruktura rowerowa polskich miast

Z roku na rok rośnie liczba ścieżek rowerowych dla rowerzystów. Ma to zachęcić Polaków do tego by przesiedli się z samochodu na rower. Nic w tym dziwnego, tym bardziej, że z roku na rok smog w Polsce staje się coraz większym problemem. Nie wystarczy już kupić oczyszczacz powietrza i regularnie wymieniać w nim filtry. Potrzeba konkretnych działań rządu i lokalnych polityków w tej sprawie.

Sieć rowerowa nieustannie się rozwija, aczkolwiek nadal jest jej za mało. Jeżeli weźmiemy pod uwagę zagęszczenie dróg rowerowych – ile kilometrów infrastruktury przypada na każdy kilometr kwadratowy – ranking wygrywa Warszawa. Przyjrzyjmy się mu dokładniej:

Miasto

Zagęszczenie dróg rowerowych m/km2

Warszawa

1035

Katowice

1000

Wrocław

990

Lublin

959

Gdańsk

718

Kraków

673

Poznań

668

Łódź

642

Bydgoszcz

483

Szczecin

449

A Waszym zdaniem, co należy zrobić, aby zachęcić Polaków do zamiany samochodu na rower?