Paryż się zmienia. Miliony euro na inwestycje przyjazne dla rowerzystów.

Napisany przez w
Paryż się zmienia. Miliony euro na inwestycje przyjazne dla rowerzystów.

Nie tak dawno pisaliśmy o tym, że w Paryżu wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km/h, aby poprawić nie tylko jakość powietrza w mieście, poprzez zachęcanie m.in. do przesiadki do komunikacji miejskiej, ale także bezpieczeństwo. Nie są to jednak jedyne zmiany, które są wprowadzane w mieście zakochanych. Tym razem na „celowniku” jest rozbudowanie infrastruktury rowerowej. Nowe inwestycje mają pochłonąć aż 250 milionów Euro, a tym samym stolica Francji ma stać się w 100 proc. przyjazną dla rowerzystów i ruchu rowerowego. Jak ma wyglądać nowa inwestycja Paryża? Zobaczcie plan rozbudowania infrastruktury rowerowej.

Ścieżki rowerowe w Paryżu

W nadchodzących tygodniach w stolicy Francji zostanie oddanych do użytku 52 km tymczasowych torów rowerowych. Mają one zostać dodane do 1000 km obiektów rowerowych, w tym ponad 300 km już istniejących torów. Tymczasowe nowe ścieżki rowerowe, zwane „koronapistami”, pojawiły się w Paryżu już w maju 2020 roku w jednym celu, by umożliwić jak największej liczbie użytkowników bezpieczne podróżowanie rowerem w celu wysycenia transportu publicznego podczas pandemii Covid – 19. Co więcej, pomysł ten okazał się sukcesem. Obecnie 7 proc. podróży odbywa się na rowerze, w porównaniu do mniej niż 5 proc. przed zamknięciem.

Nowe inwestycje rowerowe dla Paryżan

Nowe inwestycje rowerowe są pomysłem urzędującego mera Paryża Anne Hidalgo z Partii Socjalistycznej, która również planuje start w nadchodzących wyborach prezydenckich. Władze stolicy Francji poinformowały, że w ciągu najbliższych 5 lat infrastruktura rowerowa powiększy się znacząco, ponieważ na ten cel przewidziano 250 milionów euro. To aż o 100 milionów więcej, niż wynosił poprzedni plan inwestycyjny przewidziany na lata 2015- 2020. W ramach obecnego planu rozbudowana ma zostać nie tylko sieć ścieżek rowerowych ale także infrastruktura zwiększająca bezpieczeństwo. Łącznie ma powstać aż 130 km. nowych ścieżek rowerowych oraz parkingi pozwalające na pozostawienie aż 130 tys. jednośladów. Część z nich dodatkowo zostanie objętych monitoringiem.

Rysunek: Obecne i planowane ścieżki rowerowe Paryża źródło: https://twitter.com/i/status/1451507180025303045

Jak mają wyglądać nowe ścieżki rowerowe?

Zgodnie z proponowanymi zmianami stałe ścieżki rowerowe mają przypominać znane wszystkim trasy z granitowymi przegrodami zakończone żółtymi kołkami i betonowymi blokami używanymi do tymczasowych torów. Tylko na ten cel jest przeznaczony budżet w wysokości 80 milionów euro. Praca ta jest częścią nowego Planu Rowerowego na lata 2021 – 2026.

Ciekawostki:

  • Najpopularniejszą trasą rowerową w stolicy Francji jest Boulevard de Sébastopol – tylko 9 czerwca 2021 roku zanotowano w tym miejscu aż 17 200 przejazdów. Jest to jedna z najbardziej ruchliwych tras rowerowych na świecie.
  • 7 proc. podróży w Paryżu odbywa się właśnie rowerem.
  • 47 proc. ścieżek rowerowych było regularnie wykorzystywanych w latach 2019 – 2020.

A Wy lubicie podróżować po mieście rowerem? A może jeździcie nim  do pracy?