Wpływ samolotów na jakość powietrza
Transport samolotowy jest najszybszym sposobem na przemieszczanie się, ale niestety także drastycznie wpływa na zwiększenie śladu węglowego.
Branża lotnicza pomimo negatywnego wpływu na środowisko coraz skuteczniej zachęca społeczeństwo do korzystania z tego rodzaju transportu, chociażby poprzez korzystne ceny biletów, które są realnie średnio o 61% tańsze niż w 1998 roku.
Wpływ samolotów na jakość powietrza.
Aby klienci nie odczuwali indywidualnego współudziału w zanieczyszczaniu powietrza poprzez korzystanie z usług lotniczych, strony internetowe, takie jak Skyscanner, używane do porównywania opcji lotów między miejscami docelowymi, proponują teraz „bardziej ekologiczny wybór” – pokazując, o ile mniej CO2 emituje dany lot w porównaniu ze średnią dla tej trasy. Te ekologiczne wybory lotów polegają na korzystaniu z bardziej bezpośrednich tras lub linii lotniczych, które mają nowsze samoloty i mogą przewozić więcej pasażerów.
Chociaż zdarzają się przypadki, w których dwie linie lotnicze obsługujące tę samą trasę mogą wytwarzać bardzo różne emisje, na trasach krótkodystansowych różnice w emisji są zwykle poniżej 10%.
Najbardziej ekologiczną opcją byłoby podróżowanie pociągiem, który ma aż o 90% mniej emisji niż równoważne loty. Jednak Skyscanner w celu uniknięcia utraty pasażerów na rzecz kolei przestał pokazywać opcje pociągów już w 2019 roku.
Tymczasem popularna, budżetowa linia lotnicza Ryanair twierdzi, że ma najbardziej ekologiczną flotę samolotów w Europie. Nowoczesne, oszczędne samoloty firmy – wraz z możliwością zapełnienia ich pasażerami – sprawiają, że jest to „najbardziej ekologiczna” opcja podróży lotniczych na świecie. Jednak w 2019 r. Ryanair eksploatował łącznie 450 samolotów (w porównaniu do zaledwie 250 w 2010 r.) – co oznacza, że pomimo oszczędnych samolotów, sama ilość spalanego paliwa sprawiła, że znalazły się one w pierwszej dziesiątce najbardziej zanieczyszczających firm w Europie w 2019 roku.
W ostatnich latach popularne stały się również programy kompensacji emisji dwutlenku węgla. Systemy te pozwalają pasażerom płacić dodatkowo, aby ich linie lotnicze mogły inwestować w projekty środowiskowe w ich imieniu – dzięki czemu lot jest teoretycznie „neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla”. Dzięki powyżej inicjatywie pasażerowie mogą czuć się usatysfakcjonowani, ale to, czy ich kompensacja rzeczywiście zmniejsza emisję dwutlenku węgla nie do końca jest pewna.
Program sadzenia drzew jako rekompensata za zanieczyszczenie powietrza, jest mocno podważany przez krytyków, uzasadniając, że samolot, który leci dzisiaj, zanieczyszcza powietrze natychmiast, a drzewo zasadzone dzisiaj nie będzie w stanie usuwać dwutlenku węgla przez kilka lat.
Obecnie przewiduje się, że lotnictwo będzie odpowiadać za prawie jedną czwartą globalnych emisji i będzie najbardziej zanieczyszczającym sektorem w 2050 roku.
Ponieważ wszystkie dotychczasowe sposoby radzenia sobie z emisją spalin z samolotów do atmosfery nie wpływają realnie na rozwiązanie problemu, pozostaje nadzieja na szybki rozwój technologii branży lotniczej, aby loty stały się niskoemisyjne i elektryczne zasilane energią słoneczną lub bateriami.
Mając świadomość, że każdy z nas ma indywidualny wpływ na jakość powietrza atmosferycznego, możemy spróbować zapobiec niepożądanym zmianom klimatycznym, chociażby, (jeżeli jest to możliwe) szczególnie na odcinkach krótkodystansowych,wybrać pociąg zamiast samolotu.
Ponieważ globalny problem z zanieczyszczonym powietrzem już jest faktem, a wszelkie rozwiązania mające na celu poprawę tej jakości są żmudne i długotrwałe, nie czekając na radykalne zmiany wprowadzane przez rządzących, dbając o własne zdrowie i życie musimy radzić sobie w tej sytuacji natychmiast i indywidualnie.
W pierwszej kolejności sprawdź, czy jakość powietrza w obszarze w którym mieszkasz może stwarzać zagrożenie dla Twojego zdrowia, a jeśli tak to: