Warszawski Alarm Smogowy ocenia rządy Rafała Trzaskowskiego na rzecz mobilność i klimatu
Warszawski Alarm Smogowy opublikował raport podsumowujący trzy lata rządów Rafała Trzaskowskiego w kontekście zrealizowanych obietnic wyborczych na rzecz miejskiej mobilności. Autorzy publikacji ocenili m.in.: ruch pieszy, rowerowy, transport publiczny, ulice, place i centra lokalne. Czy obietnice wyborcze zostały spełnione? Jak wygląda podsumowanie dotychczasowej prezydentury Rafała Trzaskowskiego? Zobacz koniecznie w naszym artykule.
Obietnice wyborcze Rafała Trzaskowskiego
W 2018 roku w trakcie, gdy Rafał Trzaskowski kandydował na prezydenta Warszawy, wystartował on z programem zawierającym aż 21 obietnic, które obiecał spełnić, jeżeli wygra wybory. “Świat się zmienia, jesteśmy tego świadkami, wszyscy musimy znaleźć odpowiedź na palące problemy, które nurtują teraz Polki i Polaków. (…) Znajdziemy odpowiedź na te najważniejsze problemy. (..) Dzisiaj staję przed państwem jako kandydat na prezydenta RP, biorąc na siebie olbrzymią odpowiedzialność walki o demokratyczną Polskę, o silne państwo, walki o demokrację” – oświadczył w 2018 roku kandydat Trzaskowski.
Obietnice wyborcze Rafała Trzaskowskiego i Koalicji Obywatelskiej dla Warszawy z 2018 roku:
- Prace nad IV i V linią metra.
- Zakup tylko ekologicznych aut przez spółki.
- Co najmniej 250 mln rocznie na remont dróg.
- Każda szkoła ze światłowodowym Internetem.
- Podwyżki dla nauczycieli.
- Przygotowania do przygotowania Stołecznego Centrum Geriatrii.
- Dodatkowe dyżury geriatrów w szpitalach i przychodniach.
- 5 mln zł na urlopy wytchnieniowe dla 1,6 tys. seniorów.
- Co najmniej 150 mln zł rocznie na budowę nowych lokali i remont istniejących.
- Pobyt każdego dziecka w żłobku opłacony przez miasto.
- 50 stypendiów dla doktorantów po 3 tys. zł.
- Nowe oblicze planu Pięciu Rogów.
- Dodatkowe dyżury lekarzy w dzielnicach.
- Powyżej 1 proc. rocznego budżetu miasta na zieleń.
- Co roku tysiąc mieszkań podłączonych do miejskiej sieci.
- Stacje ładowania na dziewięciu istniejących parkingach P+R.
- Plota systemu punktów wymiany.
- Zamknięcie wysypiska Radiowo (realizacja już wcześniej).
- Więcej o 5 proc. na projekty organizacji pozarządowych.
- Prace nad nową polityką rozwoju kultury.
- Więcej na kulturę.
Podsumowanie obietnic wyborczych przez Warszawski Alarm Smogowy
W zaprezentowanym przez Rafała Trzaskowskiego obszernym programie wyborczym „Warszawa dla Wszystkich” znaleźć mogliśmy wiele obietnic związanych z transportem oraz przestrzenią miejską. Aktywiści Warszawskiego Alarmu Smogowego postanowili przeanalizować stopień ich realizacji.
W naszym raporcie – przygotowanym po półmetku kadencji prezydenta Rafała Trzaskowskiego – skupimy się na sprawdzeniu, w jakim stopniu realizuje on swoje obietnice związane ze środkami poruszania się po mieście istotnymi dla zrównoważonej mobilności – ruchem pieszym i rowerowym oraz transportem zbiorowym. Przyjrzymy się także obietnicom związanym ze zmianami w przestrzeni miejskiej – napisali we wstępie dokumentu.
Szczegółowy raport możemy przeczytać: „Od miasta dla aut do miasta dla wszystkich?”.
Jak podkreślają autorzy raportu bilans osiągnięć Rafała Trzaskowskiego w zakresie realizacji wyborczych, które odnoszą się do miejskiej mobilności nie jest jednoznaczny. Na szczególną uwagę zasługuje zmiana w zakresie używanego języka. Tutaj urzędujący prezydent Warszawy wyraźnie podkreśla to, o czym nie mówili jego poprzednicy, m.in., że ścisłe centrum miasta nie pomieści aut wszystkich kierowców, którzy chcieliby do niego wjechać. W związku z tym priorytet musza mieć piesi, rowerzyści i transport zbiorowy. Zmiany widać m.in. na Alei Jana Pawła II, gdzie z pięciu pasów nastąpiło ich zmniejszenie do trzech w każdą stronę. Tzw. Program Nowego Centrum Warszawy może mieć pozytywny wpływ na rozwój komunikacji pieszej, w ścisłym centrum miasta. Skoncentrowanie się jednak na Śródmieściu negatywnie odbija się na innych dzielnicach.
Powstające nowe drogi rowerowe wyznaczane są zazwyczaj kosztem chodników i zieleni, aby nie naruszać przestrzeni obecnie zarezerwowanej dla samochodów.
Podsumowując powyższą analizę: wskazywany publicznie przez prezydenta kierunek w zakresie miejskiej mobilności jest pozytywny, ale podejmowane działania w zakresie realizacji wyborczych obietnic pod wieloma względami są połowiczne i niekonsekwentne. Należy mieć nadzieję, że pewne przyspieszenie – widoczne w ostatnim półroczu – przełoży się na większą dynamikę działań w drugiej połowie kadencji. Przy kontynuowaniu programu Nowego Centrum Warszawy konieczne jest też podjęcie intensywnych działań na rzecz zrównoważonej mobilności w innych dzielnicach – czytamy w raporcie.
A Wy jak oceniacie półmetek kadencji Rafała Trzaskowskiego pod kątem zrealizowanych przez niego obietnic wyborczych?