Samochody elektryczne – sposób na czyste powietrze
Polityka Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony środowiska rozpoczęła się już w roku 1972r., kiedy to na posiedzeniu Rady Europejskiej (w następstwie pierwszej konferencji Zarodów Zjednoczonych dotyczącej środowiska) wskazano na potrzebę ukształtowania polityki ochrony środowiska, mającej na celu utrzymanie jakości środowiska, ochronę zdrowia ludzkiego i zapewnienia racjonalnej eksploatacji zasobów naturalnych. W ramach zrównoważonego rozwoju główną strategią polityczną UE jest „Przeciwdziałanie zmianom klimatu”[1].
To właśnie, między innymi, czysta i odnawialna energia jest sposobem w walce z zanieczyszczeniem powietrza i globalnym ociepleniem klimatu. Obecnie odczuwalny kryzys węglowy i rosnące ceny paliw coraz częściej skłaniają kraje do korzystania z OZE (odnawialnych źródeł energii).
W związku z powyższym również i rynek motoryzacyjny, przechodzi największą globalną transformację, aby spełniać restrykcje związane z ochroną środowiska.
Samochody elektryczne – sposób na czyste powietrze
Zgodnie z nowym badaniem przeprowadzonym przez Compare the Market przewiduje się, że w 2030r. Wielka Brytania będzie miała trzecią co do wielkości flotę pojazdów elektrycznych (EV) w Europie. Na podstawie liczby nowo zarejestrowanych pojazdów elektrycznych w latach 2015–2021 określa się, że do 2030 r. na drogach Wielkiej Brytanii pojawi się 596 713 pojazdów elektrycznych.
Natomiast najwięcej pojazdów elektrycznych do 2030 r. w Europie na swoich drogach będą miały Niemcy, z kolei Francja w tym rankingu zajmuje drugie miejsce.
Oczekuje się, że zarówno Francja, jak i Wielka Brytania odnotują procentowy wzrost o prawie 300% w latach 2021-2030, podczas gdy w Niemczech przewiduje się wzrost liczby pojazdów elektrycznych na drogach o 266%.
Raport stwierdza również, że Norwegia „wygrywa” obecnie wyścig na energię elektryczną, posiadając ponad 20% pojazdów elektrycznych z 18 656 punktami ładowania.
Wielka Brytania nie znalazła się w pierwszej dziesiątce pod względem obecnego wykorzystania pojazdów elektrycznych, co sugeruje, że kraj ten pozostaje w tyle za swoimi europejskimi sąsiadami w transformacji pojazdów elektrycznych.
Z kolei Bułgaria odnotowała największy wzrost infrastruktury EV w ubiegłym roku – o 173,71% – podczas gdy Francja odnotowała największy wzrost floty pojazdów elektrycznych i hybrydowych, wynoszący 215,74%.
Raport analizuje również, które modele pojazdów elektrycznych są najbardziej popularne w Europie. Okazuje się, że na szczycie znajduje się Renault Zoe [2]. Na kolejnych miejscach uplasował się Nissan Leaf z 5,9% i Mitsubishi Outlander z 5,8% – z Teslą Model 3 na czwartym miejscu [2].
Istota zachowania równowagi
Pędzący rozwój motoryzacyjny jest nadzieją na poprawę jakości powietrza, eliminując tym samym emisję spalin i ograniczając zużywanie paliw kopalnych.
Problem jednak może występować z innej strony, ponieważ masowa produkcja samochodów elektrycznych może przyczynić się do generowania zużywających się baterii i akumulatorów. Dlatego tak ważne jest określenie w których obszarach i w jakich ilościach takie rozwiązanie będzie niezbędne i korzystne.
Ogromnym wyzwaniem jest rozwój technologiczny w równowadze ze środowiskiem. Optymalne wdrażanie rozwiązań przeciwdziałających zmianom klimatu jest absolutnie konieczne i wymaga jeszcze wiele pracy ze strony rządzących.
[1]. POLITYKA OCHRONY ŚRODOWISKA: OGÓLNE ZASADY I PODSTAWOWE RAMY
[2]. THE RACE TO ELECTRIC