Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu! Contact icon 1 Contact icon 2
zielona-kolej

Polskie Linie Kolejowe na rzecz obniżenia emisji CO2. Zielona kolej w Polsce.

Coraz więcej polskich firm działa na rzecz obniżenia emisji CO2. Tym razem dołączyły do nich Polskie Linie Kolejowe, które zapowiedziały, że zamontują 15 nowych instalacji fotowoltaicznych w celu poprawy jakości powietrza. Jest to tylko jedno z działań PKP na rzecz ograniczenia oddziaływania kolei na środowisko a także poprawy energetycznej kolei.

Gdzie powstaną nowe panele fotowoltaiczne?

Jak poinformowała spółka montaż instalacji fotowoltaicznych rozpoczął się m.in. na nastawniach w Międzyrzecu Podlaskim i Siedlcach, w Łukowie, a także we Włoszczowie Płn. i Kielcach. Do końca br. panele słoneczne mają także zostać uruchomione w Staszowie, Przemyślu, Przeworsku, Jaśle, Mostówce i Hajnówce. Nowe panele fotowoltaiczne pozwolą ograniczyć emocję CO2 do środowiska.

Jaka jest planowana moc paneli fotowoltaicznych?

PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) zapowiedział, że szacowana roczna produkcja energii, którą wytworzą nowe instalacje fotowoltaiczne to ponad 190 MWh. Co więcej, jest to odpowiednik zapotrzebowania na energię elektryczną aż 80 gospodarstw domowych i ograniczenie emisji CO2 aż o ponad 136 ton rocznie.

Zwiększanie liczby źródeł energii odnawialnej i montaż paneli fotowoltaicznych to jedno z działań PKP Polskich Linii Kolejowych na rzecz ograniczania oddziaływania kolei na środowisko i poprawy efektywności energetycznej kolei. Również dzięki takim inwestycjom kolej jest coraz bardziej ekologicznym środkiem transportu – zapowiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

To nie pierwsze instalacje fotowoltaiczne na kolei

PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) są już w posiadaniu 24 innych instalacji fotowoltaicznych, które tylko w 2020 roku wyprodukowały ok. 240 MWh energii. Wartość ta odpowiada zapotrzebowaniu na energię aż 100 gospodarstw domowych. Tylko ta instalacja spowodowała ograniczenie emisji CO2 o ponad 170 ton. Panele fotowoltaiczne są zamontowane m.in. w Lublinie, Rejowcu, Niedrzwicy, w Białogardzie, Koszalinie, Stargardzie, Chełmie i Szczecinie.

Polska kolej na rzecz klimatu

W ramach przedsięwzięcia „BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej” PLK i NCBR poszukują innowacyjnych rozwiązań m.in. w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Realizowany jest projekt wykorzystujący innowacyjną metodologię zabudowy paneli fotowoltaicznych na ekranach akustycznych wzdłuż linii kolejowych – poinformowały PKP PLK.

Instalacja fotowoltaiczna na kolei to tylko część działań spółki na rzecz poprawy efektywności energetycznej. Inne to np. montaż energooszczędnego oświetlenia LED na stacjach, peronach i przejazdach kolejowo-drogowych. Co więcej, PKP PLK we współpracy z NCBR nieustannie poszukują innowacyjnych rozwiązań w zakresie wykorzystywania odnawialnych źródeł energii w ramach projektu: „BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej”.

W raporcie „Zielona Kolej w Polsce” czytamy: Przejście przez transport kolejowy na zasilanie energią elektryczną z OZE, jest szansą na sprostanie w stosunkowo krótkim czasie wymogom, jakie przed koleją stawiają dominujące w zglobalizowanej rzeczywistości gospodarczej megatrendy, oczekiwaniom społecznym, unijnym planom pocovidowej odbudowy gospodarek, a także strategiom i planom ograniczania emisji CO2 powstałym na poziomach krajowych i regionalnych. Program Zielona Kolej, stworzony przez podmioty z branży kolejowej skupione w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), zakłada zmianę pochodzenia trakcyjnej energii elektrycznej wykorzystywanej przez przewoźników kolejowych w Polsce. W 2030 r. ma ona pochodzić w 85% z OZE, a docelowo w 100%.