Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu! Contact icon 1 Contact icon 2
samoloty_cc_thepixelman

Jakość powietrza w samolotach

Podczas podróży samolotem wielu pasażerów zastanawia się nad jakością powietrza, które wdychają przez kilka godzin. W zamkniętej przestrzeni, w której przebywają dziesiątki lub setki osób, z łatwością mogą pojawić się obawy związane z możliwością rozprzestrzeniania się zarazków, alergenów, a nawet toksycznych substancji.

Jak działa wentylacja i wymiana powietrza w samolotach?

Powietrze w samolotach jest mieszanką powietrza z zewnątrz, zasysanego na dużych wysokościach, oraz powietrza recyrkulowanego, które przemieszcza się przez kabinę. Nowoczesne systemy wentylacji w samolotach są zaprojektowane tak, aby zapewnić pasażerom czyste i bezpieczne powietrze, spełniające wysokie standardy jakości. Oto jak działa proces wymiany powietrza:

Zasysanie powietrza z zewnątrz: Na wysokości przelotowej, gdzie latają samoloty (około 10-12 km nad ziemią), powietrze jest wyjątkowo zimne i rzadkie, ale bardzo czyste. To powietrze jest zasysane, ogrzewane i nawilżane przed wprowadzeniem do kabiny.

Recyrkulacja powietrza: Powietrze wewnątrz kabiny jest częściowo recyrkulowane. Zwykle około 40-50% powietrza jest filtrowane i ponownie wprowadzane do obiegu. Reszta to świeże powietrze z zewnątrz. W procesie recyrkulacji kluczową rolę odgrywają filtry HEPA.

Filtry HEPA: Większość nowoczesnych samolotów pasażerskich, w tym modele Airbus i Boeing, jest wyposażona w filtry HEPA (High Efficiency Particulate Air). Te filtry są niezwykle skuteczne i potrafią wychwycić nawet do 99,97% cząsteczek o wielkości 0,3 mikrona, co oznacza, że skutecznie eliminują bakterie, wirusy, kurz, pyłki i inne zanieczyszczenia. Takie filtry są standardem w salach operacyjnych szpitali, co dowodzi ich wysokiej jakości.

Jak często następuje wymiana powietrza?

Wymiana powietrza w kabinie samolotu zachodzi zaskakująco szybko. Średnio pełna wymiana powietrza ma miejsce co 2-3 minuty, co oznacza, że powietrze jest znacznie częściej odświeżane niż w typowych budynkach biurowych czy domach, gdzie czas wymiany powietrza może wynosić nawet kilka godzin. W samolotach powietrze jest wciąż filtrowane i wymieniane na nowo, co znacząco redukuje ryzyko zanieczyszczeń i rozprzestrzeniania się patogenów.

Jakie zagrożenia mogą wystąpić?

Mimo zaawansowanych systemów filtracji, istnieją pewne potencjalne zagrożenia związane z jakością powietrza w samolotach, szczególnie przy długich lotach. Oto najważniejsze z nich:

Zarazki i infekcje: Choć filtry HEPA są bardzo skuteczne, bezpośrednie kontakty z innymi pasażerami, szczególnie w zatłoczonych kabinach, mogą sprzyjać rozprzestrzenianiu się chorób drogą kropelkową. Warto pamiętać, że powietrze nadmuchiwane do kabiny nie jest jedynym czynnikiem, który wpływa na ryzyko zakażenia – bezpośredni kontakt i powierzchnie dotykane przez wiele osób (np. fotele, podłokietniki) także mogą być źródłem infekcji.

Suche powietrze: Powietrze w kabinie samolotu ma bardzo niską wilgotność, zwykle na poziomie 10-20%, co jest znacznie niższą wartością niż w normalnych warunkach atmosferycznych. Suchość powietrza może prowadzić do podrażnienia błon śluzowych, wysychania skóry oraz oczu, co czyni podróż mniej komfortową. Może to także osłabić naturalne bariery ochronne organizmu, zwiększając podatność na infekcje.

Długość lotu a zmęczenie: Długie loty, mimo regularnej wymiany powietrza, mogą prowadzić do zmęczenia i ogólnego dyskomfortu. Brak ruchu, niska wilgotność i ograniczona przestrzeń mogą wpływać na ogólną kondycję pasażera, powodując np. bóle głowy czy osłabienie.

Jak zadbać o swoje zdrowie podczas lotu?

Aby zminimalizować ryzyko dyskomfortu i zapewnić sobie jak najlepsze warunki podczas lotu, warto przestrzegać kilku prostych zasad:

Nawilżaj organizm: Regularne picie wody jest kluczowe, aby przeciwdziałać suchości powietrza w kabinie. Unikaj napojów alkoholowych i kofeinowych, które mogą dodatkowo odwadniać organizm.

Dbaj o higienę: Często myj ręce lub używaj środków dezynfekujących, aby zmniejszyć ryzyko kontaktu z zarazkami. Rozważ używanie maseczki, szczególnie w sezonie grypowym lub gdy podróżujesz w zatłoczonej kabinie.

Poruszaj się: Na dłuższych trasach warto od czasu do czasu wstać i przejść się po kabinie, aby poprawić krążenie krwi. Siedzenie przez wiele godzin w jednej pozycji może prowadzić do zakrzepów, zwłaszcza u osób o wyższym ryzyku.

Nawilżacze do nosa i krople do oczu: Warto mieć ze sobą nawilżające krople do oczu oraz spray do nosa, które pomogą złagodzić suchość i dyskomfort wynikający z suchego powietrza.

Podsumowanie

Jakość powietrza w samolotach jest znacznie lepsza, niż mogłoby się wydawać. Dzięki zaawansowanym systemom filtracji powietrza, w tym filtrom HEPA, powietrze w kabinie jest regularnie odświeżane i oczyszczane z większości zanieczyszczeń. Choć istnieją pewne wyzwania, jak suchość powietrza czy ryzyko bezpośrednich infekcji, zastosowanie prostych środków ostrożności pozwala cieszyć się bezpieczną i komfortową podróżą.